Andra dagen i Leeds

På begäran: Här är min blogg med sitt första blogginlägg!

Nu sitter jag här i mitt iskalla "dorm room" inbäddad i täcke och kudde och skriver på bloggen här för första gången sedan Leeds. Om ni undrar hur det kan vara så kallt här när jag tjatat om hur varmt det är ute så beror det på att fönstret totalglipar så det strömmar in kalluft. Dessutom blir det kallt så fort det blir mörkt ute, även om jag kasserat mina vinterskor totalt för i år. 

Igår var en rörig dag. Uppe vid 4, flyget gick fort, buss från Manchester flygplats till Leeds, och sedan taxi fram till min accomodation hall. Efter att jag hade dumpat av mina väskor gjorde jag misstaget att gå utanför dörren (jag ville hitta en supermarket). Sagt och gjort satte jag av mot city kärnan och efter en massa vimlande omkring så hittade den. Hittade fram till Leeds Shopping Plaza och återsåg H&M (fast jag kollade inte in den...) och besökte en Waterstone's (bästa bokaffären någonsin) där jag råkade få med mig 3 böcker.

Sen tänkte jag gå hem och det här visade ju sig vara riiiiktigt problematiskt. (En parentes: Saker jag lär mig om det här landet som min kära trafikintresserade moster inte skulle vara glad över: 1, Man gillar tydligen inte gatuskyltar särskilt mycket, 2, och övergångsställen är ytterst sparsmakat placerade vilket gör att man i praktiken tittar sig omkring och sedan springer över en gata.) Hur som helst, på grund av detta gatuskylts problem var det OMÖJLIGT att hitta hem. Jag hade ju ingen aning om hur jag till slut lyckades hitta citykärnan och följdaktligen hade jag ingen aning om hur jag skulle komma hem. Efter ett ändlöst virrvarr hittade jag Student Union's Office och fick se lite på en karta hur jag borde kunna hitta hem, men de instruktionerna jag fick var förvisso korrekt, men visade sig vara väldigt svåra att följa. Jag virrade omkring i 2-3 timmar medan det blev mörkt ute, frågade x antal människor om väg beskrivning, kontrollerade min karta 400 ggr (där mitt boende för övrigt inte ens finns med, vilket gjorde saken svårare) och hamnade i ett arabiskt kvarter innan jag till slut hittade rätt väg och kom hem.

Sammanfattning: jag gick och la mig väldigt tidigt igår. Dock hann jag träffa 3 av mina 4 flatmates och de är jättetrevliga allihopa. 

Idag sedan gick jag upp vid 8, kom iväg vid 11 och har hunnit besöka: International Student Centre, fått mitt Welcome Pack, en arrival briefing, lämnat en lapp till Lingvistik-människan (som FORTFARANDE inte har hört av sig), köpt alla mina kursböcker till Litteraturkurserna - allt utan att gå vilse en enda gång. Skulle gått på en campus tour också, men mina blåsfyllda fötter skrek efter lite vila och under den tiden upptäckte jag ett stort problem: att mitt lösenord till "the Portal" har försvunnit för evigt ur mitt huvud.

För att få skriva tentor, låna böcker, använda datorer etc. måste jag ha ett student card, och för kunna få ett student card måste jag registrera mig etc. och för att kunna göra det behöver jag kunna kom in på the Portal. Jag fattar verkligen vad som är fel för jag har provat varenda lösenordskombination jag någonsin använt 3 gånger var, men det har varit helt fruktlöst. Nu måste jag alltså ta mig till ett bibliotek här och be de snällt om att återställa mitt lösenord (vilket man ska ha sitt student card för att kunna få...). Förhoppningsvis löser sig det på något sätt. 

Jag är sjukt trött idag med, trots att jag sov 11 timmar i natt, men ska försöka ta mig till biblioteket nu i alla fall och sedan ska jag på något intromöte för internationella studenter.

Fortfarande en massa att fixa med andra ord, men det börjar kännas bättre nu när jag i alla fall kan ta mig till mitt boende utan att gå vilse.

Saknar redan Sverige då det är så svårt att ringa hem och verkligen prata med mina nära och kära, men jag hoppas det löser sig med Skype senare och besök från några personer, och ju mer jag kommer in här. Fick ett mejl från en av de andra svenskarna som är i Leeds och hon ville ses över en fika i helgen; trevligt! :)

Nej hörni, världens längsta inlägg... Nu ska jag kila iväg och få lite gjort! Ha det fint!


Postat av: Jenny

Åh va bra att du börja blogga!

Låter stressigt och jobbigt men det är så första dagarna, det kommer att bli jättebra till slut det är jag säker på. Alla krånglar med lösenorden första dagarna haha :P

Här kommer några av mina kända "mamma-wannabe-råd":

Om du inte har med dig det så investera i en grymt skön och varm tröja och varma tofflor/raggsockor att ha hemma. Det är oslagbart när man fryser. Och föna alltid håret efter dusch så du inte blir helt kall i huvudet.



Kommer sakna min bästa biokompis här hemma, men det är snart april och då är det London som gäller! Kanske t.o.m. kan komma och hälsa på tidigare om det passar oss både, vem vet :)

2011-01-20 @ 19:37:13
URL: http://www.blogg.se/jeeenny

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!