Efter-tenta-lättnad

Sådär ja. Nu var en av mina tre tentor bakom mig. Det här var överlägset den tenta jag var mest nervös inför; dels för att det var den första, dels för att poesi är så otroligt subjektivt att det kan gå lite hur som helst, men framförallt för att jag inte lyft ett finger för att ens FÖRSÖKA plugga inför den här tentan. Jag vaknade fruktansvärt underpluggad med en sjuklig ångest, men lyckades ändå uppbringa en rejäl "Let's do this!"-glöd. Satte mig på biblioteket och läste powerpoints, anteckningar, dikter och essäer i ett beundransvärt tempo och sex timmar senare gick jag till provsalen. Väl där fick jag köa för att komma in eftersom provsalen rymde drygt 600 personer och innehöll de strängaste tentareglarna jag någonsin haft.

Provet bestod av två delar: en analys av en dikt vi inte sett förut, och en essädel där man skulle välja en av åtta essäfrågor att besvara. Diktanalysen var som vanligt svår och jag vet att jag inte kan utläsa meter och liknande ur dikter, men jag gjorde mitt bästa och skrev så gott jag kunde och det kändes helt okej. Essädelen var betydligt bättre. Jag la stor vikt idag vid att läsa essär och dikter om poesis relation till tradition och innovation, och tackar gud för att en av de åtta essäfrågorna visade sig handla om precis det. I två timmar (till tiden var ute) skrev jag för glatta livet på de två frågorna och kände att det gick vägen. Jag gjorde mitt bästa, och hade inte kunnat göra mycket bättre ens om jag hade pluggat mer innan. 

Jag tycker i alla fall att jag måste ha klarat den här tentan, och det känns så sjukligt underbart att hela den här (ångestfyllda) kursen är bakom mig nu. Jag måste faktiskt tacka min underbar hjärna som har så otroligt lätt för att memorera saker och ting (för annars hade det här gått käpprätt åt helvete och jag hade nog dött av ångest om jag hade failat och behövt återvända här i augusti för att göra en resit), men nu känns det istället som om en sten har lyfts från mitt bröst. Man kanske inte ska ta ut segern i förskott egentligen, men jag har ändå varit superlycklig hela kvällen!

Imorgon börjar tentaplugget inför måndagens Shakespeare-tenta, men just nu är det hög tid att gå och lägga sig! God natt!



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!