Lat Lördag

Skulle publicerat det här igår (och därför kan ni när ni läser ändra alla idag till igår, och imorgon till idag), men blogg.se funkade inte då:

Kände att jag behövde en liten paus från de här stressiga dagarna så att jag kunde ladda upp batterierna lite. Följaktligen har min lördag inte innefattat mycket alls. Sov ut till kvart i tio och duschade (den här gången hade jag erfarenheten med mig från min duschning i torsdags när jag växelvis fick ett astmaliknande anfall av kallvattnet, och sedan inte kunde andas på grund av att vattnet blev för varmt). 

Efter det såg jag på en väldans massa Förhäxad, och tog sedan en liten snabbvisit till Nisa mini market som är nästan utanför min dörr. Där laddade jag upp med lite basic matvaror och några andra nödvändigheter, men tyvärr var det så jäkla mycket de inte hade, som t.ex. peppar. Förstår inte hur en affär kan ha ingefära och en massa kryddor jag inte ens hört talas om, men ingen form av peppar (okej, förutom cayenne som jag köpte). Därför blev min första hemlagade middag i Leeds inte särskilt spännanden: stekt potatis (kryddad med salt, cayennepeppar, vitlökspurée och persilja) och stekt kyckling (med samma uppsättning av kryddor). 

Alltså... brittiska spisar. Det var ju en upplevelse. Tack och lov verkar vi inte ha en gasspis till skillnad från de flesta här omkring, men jäklar vad svårt det var att förstå sig på spisen! Spisen är inte direkt ny så de flesta av siffrorna där man justerar temperaturen var bortskavda vilket gjorde det väldigt svårt att förstå hur allting hängde ihop. Vilken ratt som hörde till vilken platta förstod jag aldrig, men jag insåg till slut att sifforna för ratten gick i ordningen 2, 3, 0, 6, 5 . Hur nu detta är logiskt har jag ingen aning om, men sådan är våran brittiska spis. När jag sedan skulle diska såg jag att vi hade en kran för kallt vatten, och en för varmt. Så himla modernt kök alltså. Mitt när jag lagade mat träffade jag för övrigt Tom och Emma från korridoren bredvid min och sa hej till dem.

I övrigt idag har jag bara ätit lite glass och sett på Hercules, och nu funderar jag på om jag ska se de sista tre avsnitten av Förhäxads tredje säsong innan jag går och lägger mig eller om det blir för sent... Hmmm. 

Imorgon måste jag pallra mig ut i stan på riktigt och köpa kursböcker till Lingvistiken och kanske ta mig upp till Morrisson's och komplettera med ingredienser till matlagningen så att jag kan få äta ordentligt kryddad mat i fortsättningen här.





Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!