The King's Speech och måndagen



Jag och Victoria var på bio igår och såg på denna fullträff. Jag har ju som bekant en rejäl crush på Colin Firth (ålder är uppenbarligen bara en siffra för mig, han är ju trots allt 50 år...), men han var så SJUKT bra i rollen. Varenda liten darrning, varenda liten stamning, varenda utbrott gav mig rysningar på grund av skådespeleriet. Inte konstigt att han vann en Golden Globe och nu är Oscarsnominerad. Bara ge statyetten direkt till honom, så välförtjänt. Men även allt annat var perfekt i filmen: kul för en liten språknörd som mig själv att ha någon kämpa för att tala och det fanns även en liten fin bromance i filmen också som gjorde mig berörd. Ännu roligare att det är baserat på sanna händelser! SE DEN.

Okej, nog pratat om det. Idag trillade ÄNTLIGEN CSN in på mitt konto och följaktligen betalade jag in hyran direkt så jag hade det avklarat. Att se kontot krympa med 27 000 sved rejält, men det är så skönt att veta att det är betalt nu! 

Idag var det skola igen och mot alla odds lyckades jag faktiskt läsa klart A Midsummer Night's Dream och välja ut 5 ord från pjäsen som jag tyckte var intressanta av olika anledningar och valen föll på: nosegays, moonbeam, bed-room, protest och gleek som jag sedan presenterade för seminariegruppen. Efter det fördes en mysig liten diskussion om pjäsen. Gillar verkligen våran lärare där; han är så avslappnad och är så nyfiken på vad vi tycker, vilket smittar av sig på hela gruppen. Kul!

Utöver det hade jag även en föreläsning om "Second Language Acquisition" för Ling2 (gillar den föreläsaren också!), men dessvärre en urtrist föreläsning inom Poesin som alltid får mig att ifrågasätta vikten av att överhuvudtaget gå på denna föreläsarens timmar. När folk kommer försent eller inte ger henne sin fulla uppmärksamhet, påpekar hon detta (vilket är förståeligt), men hon gör det på ett så lustigt sätt att man inte vet hur man ska reagera, så effekten blir ett pinsamt "det här är så awkward"-fnitter över hela auditoriumet. Givetvis lär man sig inte heller något på hennes föreläsningar. Just idag var det dock lite roligt för mitt när hon skulle läsa upp en dikt hör man plötsligt en massa blåsljud i högtalarna och "testing, testing, t-t-t-testing". Det måste ha blivit en felkoppling någonstans, men det var så klockrent för varenda gång hon skulle börja om på sista dikten började gubben om med sin "testing"-harrang. Alla asgarvade ju självklart så där första lektionen på en måndagsmorgon.

Tog tag i mitt diskberg när jag kom hem, fast jag bestämde mig för att skjuta dammsugningen ett par dagar fram i tiden. Man orkar bara vara så duktig. Imorgon är det två seminarier som gäller, sedan storhandling.

Försöker fortfarande få ihop det till en London-tripp med Karin och Jenny, men flyttade tentor, högskoleprovet, Valborg och diverse annat ställer till det gång på gång, så vi får se hur det blir med det hela till slut. Vore ju så kul om det gick att få ihop, och jag längtar verkligen efter att se London.

Det är för övrigt orkanvarning här. Kanske inte enligt den officiella väderrapporten, men herregud, det känns som om man ska blåsa bort! Har känt hur mina fötter har lyft mig flertalet gånger, och var jag än går är jag för det mesta halvt förblindad då mitt långa hår förstör för synfältet. Visst är det skönt att man slipper vinterkläder och så, men det känns lagom kul att blåsa bort. Igår regnade det dessutom så jag såg ut som en dränkt katt när jag kom hem. NICE.

Nu måste jag försöka klämma in lite läsning innan det blir dags att slänga sig i säng. God natt!



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!